« Terug

Waarom gebruiken we 5S bij Heurkens & van Veluw

28 mei

De keuze om 5S toe te passen bij Heurkens & van Veluw is geen beslissing van vandaag op morgen. We zijn al twee jaar doende om doorlooptijden te reduceren. Hierbij lopen we tegen allerhande obstakels aan en moeten er vele hobbels overwonnen worden. Enkele voorbeelden hiervan zijn kwaliteit en verspilling op de werkvloer. De keuze valt dan al snel op de 5S methode. Dit is snel gezegd meer dan de implementatie. U kunt de keuze maken op de manier waarop het werk uitgevoerd moet worden en dat bepaalt het verschil tussen kwaliteit en non-kwaliteit. Tussen kosten maken of toegevoegde waarde produceren.

Effectief en efficiënt

Het lassen van een RVS-plaat, het maken van een factuur, het tappen van een gat, het monteren van een steun of het schrijven van een offerte. Dat zijn de handelingen, die in één keer goed moeten gaan en tegelijkertijd ook zo efficiënt mogelijk moeten gebeuren.

Dat verhoogt de kwaliteit, de productiviteit en het verlaagt de kosten.

De 5S methode voor succes

Te lang zoeken, het niet bij de hand hebben, repareren, niet goed kunnen lezen, verkeerd intikken en kwijt zijn, moeten worden voorkomen. De 5S methode is één van de beste en meest praktische methodes om successen te bereiken. Deze methode leidt tot:

  • Kostenreductie (vermindering faalkosten)
  • Verhoging productiviteit
  • Kwaliteitsverbetering (in één keer goed doen)
  • Verkorting van de doorlooptijd
  • Verbetering van de motivatie en samenwerking
  • Kennisontwikkeling
  • Veiligheid
  • Een werkplek die gezien mag worden
  • Trots bij de medewerkers

Implementatie van 5S

5S begint met iedere handeling op de werkplek uiterst kritisch te bekijken (5S audit). Alles wat geen waarde toevoegt, moet worden geëlimineerd. Iedere seconde wachttijd, iedere gram afval, iedere tussenvoorraad of fout, hoe klein ook, moet worden verwijderd. Wat geen waarde toevoegt, maar wel aanwezig is, kost geld, tijd, energie en/of gaat ten koste van de motivatie.

Voorbeelden
Documenten die kwijt zijn, gereedschap dat buiten bereik ligt, machines die lekken, teksten die onduidelijk zijn, wandelen, omwegen, bureaucratie, teveel geluid, te weinig licht, verkeerde voorraden, storingen of een rommelige database.

De 5S audit checklist

De uitvoerders kunnen hun werkplek goed onderhouden en procedures verbeteren via de 5S audit checklist:

  1. Scheiden: scheid noodzakelijke en overbodige zaken
    Wat wordt niet of nooit gebruikt?
  2. Sorteren: sorteer op logische wijze wat na Seiri overblijft
    Richt de werkplek in
  3. Schoonmaken: houd machines en werkomgeving schoon
    Maak samen de werkplek schoon
  4. Systematiseren: herhaal stap 1 t/m 3 en doe dit zoals het hoort
    Voer het schema dagelijks of wekelijks uit
  5. Standaardiseren: de manier van leven is een nieuwe norm
    Medewerkers zijn trots en gemotiveerd

« Terug

Scroll naar boven